Idag finns det otroligt många hustillverkare ute på marknaden. Inte nog med att dessa hustillverkare får utstå otroligt hög konkurrens i och med att det hela tiden kommer nya aktörer på marknaden, så finns det också ett nytt ”hot” som kommit mer och mer på senare år. Ja när man benämner det som hot så är man inte helt sanningsenlig, eftersom det antagligen för vissa också kan ses som en möjlighet. Vad är det då för nya faktor som hustillverkare stöter på?
Ja det är inte bara hustillverkare som får ta sig an denna utmaning, utan egentligen alla aktörer som finns på någon marknad. Här syftas det naturligtvis på miljöfrågorna. Anledningen till att hustillverkare i detta inlägget står i fokus är att det är en ganska lång och stor processa att bygga hus, vilket innebär många möjligheter och risker när det kommer till miljön. Men som nämnt tidigare så behöver miljöfrågorna inte betyda ett hot, utan det kan också ses som en möjlighet. Med miljöfrågor som uppdagas mer och mer kan helt enkelt hustillverkare snabbt anpassa sig och där genom skaffa sig ett konkurrenskraftigt övertag gentemot sina konkurrenter. Helt plötsligt har man undvikit ett hot och istället skapat något positivt av det. För det är ju så att folk idag börjat tänka mer och mer på miljön i deras köpprocesser och därför helt kan välja bort vissa alternativ som inte tar sig an denna frågan. Om man som hustillverkare då tidigt anpassar sig så kan man vinna kunder på att man är bland de få aktörer som erbjuder alternativ som är mer miljövänliga. Att köpa ett hus är en stor affär och allt man kan göra för att få en köpare att må bättre kring sitt beslut kommer ge en positiv effekt. Man har större tröskel att överkomma ju större köpet är, och det blir inte större än att köpa ett hus.